Поддържане здравето на червата

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
Колко е важно здравето на червата?

Грижата за храносмилането чрез диета, щадяща червата, е чудесен начин да помогнете на тялото и ума си, да се чувстват отлично. Това помага за поддържане баланса на бактериите в червата, което от своя страна Ви държи здрави. За това, храната, която ядете, трябва да е такава, че да влияе благоприятно на стомашно-чревния тракт. Всеки е различен и няма една диета, която да пасва на всеки, но някои неща са общи за всички. За това, ще разгледаме някои съвети, които да Ви помогнат да поддържате червата си здрави и щастливи.

Начин на живот

Случвало ли Ви се е да почувствате, че стомаха Ви се свива, когато се чувствате стресирани или неспокойни? Чувството за напрежение може да извади храносмилателната Ви система малко от равновесие и да причини симптоми като болка в корема, запек, лошо храносмилане, диария и киселини, но симптомите варират от човек на човек. При някой може да се появи гадене, при други загуба на апетит и т.н.

И така, намерете начин за справяне с ежедневния стрес и се погрижете за здравето на корема си. Ако се чувствате напрегнати, отделете време да се отпуснете.

Ако покрай ежедневните задачи пропуснете хранене или не се храните правилно, опитайте да не мислите толкова за това, защото така само влошавате нещата. Яжте редовно, по малко и здравословни неща, за да поддържате енергийните си нива и да не претоварвате тялото си. Важно е да бъдете добри към тялото си, когато сте под стрес, за това посягайте към плодовете, зеленчуците и ядките, а не към чипсовете, шоколада и кафето. Алкохолът, газираните напитки и кофеинът могат само да повишат нивата на тревожност, ако вече сте стресирани. Затова опитайте без кафе, по-добре чай. Не забравяйте също така да и пиете много вода.

Правилно ли се храните?

Не става дума само за това, какво консумирате, а как го правите. Важно е да не бързате с храната си и да сте сигурни, че дъвчете правилно. Без значение колко бързате. Други полезни съвети са:

  • Не преяждайте – намалете размера на порцията или опитайте да ядете често по малко, вместо три големи хранения
  • Яжте редовно и се старайте да не прескачате хранения
  • Избягвайте храненето преди лягане – това може да причини киселини и да наруши вашия сън
  • Седнете на масата и се хранете бавно без да се разсейвате. Не забравяйте да стоите изправени, тъй като това помага на червата да храносмилат храната
Яжте достатъчно фибри

Повечето хора са склонни да консумират по-малко фибри, отколкото трябва, а те са наистина важни, тъй като могат да помогнат за храносмилателното здраве и да предотвратят запек. Включването на достатъчно и разнообразни фибри в диетата Ви, може да помогне за подхранване и балансиране на бактериите в червата. Но не го правете наведнъж, а постепенно, тъй като по-рязкото увеличаване може да причини газове и подуване на корема. Направете прехода постепенно и пийте много течности. Препоръчителния хранителен прием на фибри за възрастен е 30 грама на ден и може да си го осигурите от: пълнозърнестия хляб, кафявия ориз, плодовете и зеленчуците, варивата, ядките и зърнените храни.

Пийте много течности

Водата помага на хранителните вещества да се движат, за това опитайте да пиете чаша вода с всяко хранене. Вземете си бутилка за многократна употреба, която да взимате навсякъде със себе си и да е пред очите Ви постоянно. По този начин ще сте хидратирани през целия ден. Трябва да избягвате  или ограничите напитките с кофеин, защото те причиняват киселини, подуване и дразнене на червата.

Забравете за вредните и мазни храни

Мазните пържени храни, също чипсовете и десертите, пълни с консерванти и подсладители, бургерите и колбасите са сред храните, които предизвикат храносмилателни проблеми и дискомфорт. Ето защо вместо да пържите храната, опитайте да я приготвите на скара, яжте повече постно месо без кожа. Сменете чипсовете със зеленчуци и яжте плодове, вместо десерти и бисквити.

Бъдете предпазливи към симптомите на дискомфорт на червата

Ако не сте сигурни, кои храни причиняват стомашен дискомфорт, опитайте да водите дневник на храната и симптомите в продължение на месец. След като установите, коя е храна, която Ви причинява дискомфорт, я изключете за известно време от менюто си, но не забравяйте да я заместите с нещо друго, за да поддържате диетата си балансирана и здравословна.

Дайте време на храносмилателната си система да се приспособи към всякакви промени. Ако дискомфортът продължи след спазване на общите правила и съвети, консултирайте се с лекар, който може да Ви насочи към специалист – диетолог. Той ще Ви изготви адекватен режим на хранене, с който да поддържате червата си здрави.

Сподели в:

Коментарите са затворени