Как захарта влияе на начина Ви на живот?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
Колко захар е препоръчително да се приема на ден?

Всички знаят, че консумацията на твърде много захар може да доведе до наддаване на тегло и до кариеси по зъбите. Тя се съдържа в бисквитите и десертите, в шоколада, подсладените зърнени храни, газираните напитки, плодовите сокове и др. Това не означава, непременно, че не трябва да ги консумирате изобщо, но да ограничите количеството им до разумни граници. Препоръчва се следното количество:

  • Възрастните трябва да приемат не повече от 30 грама захар на ден (приблизително 7 кубчета захар)
  • Децата на възраст между седем и десет години, не повече от 24 грама (шест захарни кубчета)
  • Децата на възраст от четири до шест години – 19 грама (пет захарни кубчета)
Как захарта унищожава тялото?

Лекари и диетолози твърдят, че захарта е двойно по-пристрастяваща от кокаина, променя настроението и носи усещане за наслада. Усеща се желание за още и още. Нестабилните нива на кръвна захар често водят до промени в настроението, умора, главоболие и непреодолима нужда от захар. Получава се омагьосан кръг на пристрастяване. След всеки прием на захар се чувствате временно по-добре, но след няколко часа отново изпитвате остра нужда от нея. В същото време тези, които отбягват захарта, твърдят, че рядко, ако не и изобщо, не изпитват нужда от сладки неща и се чувстват емоционално стабилни и пълни с енергия.

Захарта увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания

Захарта съдържа глюкоза-6-фосфат (G6P), който има пряко влияние върху сърдечния мускул и засяга способността му да изпомпва ефективно кръвта. Свръхконсумацията на добавена захар повишава риска от смъртност при хора страдащи от сърдечно-съдови заболявания.

Захарта потиска имунитета

Бактериите се хранят със захар, което повишава риска от разболяване при прекомерната консумация на захар. Необходими са повече проучвания, за да се разбере точния механизъм , но редица изследвания потвърждават спад в имунитета.

Провокира метаболитни заболявания

Според специалисти, захарта променя микрофлората на червата, така, че се увеличава чревната пропускливост. Премахването на добавената захар е ключов момент от всяка диета за лечение на червата, защото с нея се хранят „лошите“ бактерии, което уврежда чревната лигавица.

Захарта влошава паметта и способността за възприятие

Проучване констатира, че диетата, богата на захар, пречи на възприятието и паметта, като забавя мозъчната дейност. Освен това се забелязва и резистентност към инсулин – хормона, който контролира нивата на кръвната захар и контролира функцията на мозъчните клетки. Когато нивата на инсулина в мозъка се понижат, което следствие от свръхконсумация на захар, познавателната способност се нарушава.

Захарта може да допринесе за чувство на депресия и тревожност

Прекомерната употреба на захар, може да доведе до поява на симптоми като раздразнителност, промени в настроението, мозъчна мъгла и умора. Богатите на захар и въглехидрати храни, също могат да доведат до объркване на невротрансмитерите, които поддържат стабилно настроението. Постоянното свръх-активиране на серотонинните пътеки нарушава доставките на невротрансмитер, отговарящ за депресията.

Захарта е носител на празни калории. Тя дава временно фалшиво чувство за ситост. Повишава енергията само за кратък период от време, след което енергийните нива бързо се понижават, дори до по-ниски граници.

Ако до момента сте консумирали големи количества захар, може би не е добра идея да спрете изведнъж. Това може да предизвика тежки симптоми. Вместо това, сладкото трябва да се намали постепенно, за да се адаптира по-лесно организма. Опитайте да намалите храните, които съдържат много добавена захар, като сладкиши, шоколад, торта, бисквити и десерти. Не добавяйте захар към кафето и чая си. Не консумирайте газирани напитки и сокове.

Правете всичко умерено. Пробвайте да направите малки замени, като консумирате повече мед, пресни сезонни плодове и свежи сокове. Може да отнеме известно време, за това дайте шанс на тялото да се пригоди към режима с по-ниско количество захар. Единствено може да съжалявате, че не сте го направили по-рано. Има доста неща, които ще Ви изненадат като положителен ефект, които ще получите при ограничаване или спиране на захарта!

 

 

Сподели в:

Коментарите са затворени