Недоспиването може влияе негативно на мозъка и тялото Ви

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Редовно ли спите по-малко от препоръчителните седем до девет часа на нощ? Може да не Ви се вярва, но прочетете, за да разберете как недоспиването може да повлияе на тялото и мозъка Ви.

Сънят, независимо от възрастта, е изключително важен за здравето на човек. Има възстановителни функции и помога за поддържането на здравословен живот.

Това означава, че ако останете будни до късно, и Ви останат малко часове за сън, а на следващия ден имате важни задачи, това непременно ще Ви повлияе, повече от колкото си мислите.

Какво се случва, когато прескочите лягане?

Когато не сте се наспали предната вечер, това определено си личи по лицето Ви. Имате тъмни кръгове, зачервени очи и кожата Ви не е блестяща. Това е така, защото докато спите тъканите растат и се възстановяват, а имунната система се укрепва.

Негативно влияние върху мозъка

Недоспиването не оказва влияние само на външния Ви вид. Мозъкът също се „рестартира“ по време на сън и учените смятат, че сънят е от решаващо значение за здравата мозъчна функция. Всъщност изследователите вярват, че мозъкът извършва действия, жизненоважни за ученето и паметта по време на сън. Следователно ако не сте спали достатъчно, мозъкът Ви може да не работи на пълния си капацитет и може да не запомняте информация, както обикновено. Сънят помага на мозъка и тялото да се презаредят и Ви помага да осмислите нещата, които се случват през деня. Редовната липса на сън може да се отрази негативно върху способността да разсъждавате, да се съсредоточавате или дори просто да намерите правилните думи в един обикновен разговор. Просто, когато сте уморени , Вие не обръщате достатъчно внимание на това, което се случва около Вас или нещата, които следва да запомните.

Ако забележите, че вземането на решения по време на работа или вкъщи е по-трудно или често е погрешно, най-вероятно страдате от липса на сън. Често вярвате, че ако останете будни до късно през нощта, ще успеете да завършите важен проект. Доказано е обаче, че спирането на работа, навреме, за да си починете и да се наспите добре, е най-добрият начин да подобрите работоспособността си.

Депресия и мрачно настроение

Лошият сън влияе и на настроението, концентрацията и бдителността. Недоспиването може да доведе до свръхчувствителност или усещането сякаш емоциите са извън контрол. Може да реагирате твърде емоционално на обикновена ситуация.

Хората с тревожност и депресия са склонни към хронично безсъние. Дори в краткосрочен план, частичната загуба на сън може да се отрази негативно върху настроението. Ако сте лишени от сън, Вие сте по-склонни към раздразнителност и по-трудно се справяте със стреса. Може да се задвижи един нездравословен цикъл: безпокойството пречи на заспиването, а недостига на сън Ви прави по-чувствителни към натоварването и Ви пречи да се справяте с ежедневния стрес.

Имайки предвид това , дългосрочното лишение от сън не е никак добра идея.  Ето защо е важно да установите редовен модел на сън, включващ лягане и събуждане приблизително по едно и също време всеки ден.

По-често боледуване

Друго нещо, което може да пострада от недостига на сън е имунната система. Ако не се наспивате добре, може да възникнат сериозни проблеми относно способността на организма да се справя с вирусите и инфекциите. По време на сън, имунната система произвежда цитокини – имуномодулиращи агенти, които помагат на организма да се бори с инфекциите и възпалението. „Сънят лекува“ – ето защо ако няколко нощи, се лишите от достатъчно и качествен сън, това ще доведе до отслабване на имунната система и способността ѝ да се бори с досадните инфекции.

Наднормено тегло

Хората, които си лягат и стават късно са по-склонни да се хранят с повече въглехидрати и мазни храни. Вместо плодове и зеленчуци, организмът им се нуждае от сладкиши и въглехидрати, тъй като тялото изисква повече енергия, за да работи в часовете, в които обикновено организма има нужда от сън. Ако мозъка не получава енергията, която си набавя чрез съня, той се опитва да компенсира това чрез храната. И вместо да прибягвате към най-различни драстични диети, проверете първо качеството на съня си.

Сън за красота

Докато спите, кожата се опитва да поправи всички повредени клетки. Сънят също влияе и на нивата на хормоните и другите важни химикали, циркулиращи в тялото Ви. Което от своя страна води до намаляване нивата на колаген и загуба на еластичност на кожата. Други белези от липсата на сън са: зачервени и подпухнали очи, сенки под очите и увисване ъгълчетата на устните. Получаването на твърде малко сън нарушава всичко това. А добрият сън гарантира видимо добър и тонизиран външен вид.

Количеството сън, от което даден човек се нуждае, е силно променливо и индивидуално и някои хора се нуждаят от повече часове сън от други. Стремете са си осигурите здравословен сън, толкова, колкото е необходим на вашето тяло. Грижете се за здравето си и сладки сънища!

 

Сподели в:

Коментарите са затворени