Месец на имунопрофилактиката

Маг.-фарм. Виктория Келешева
Аптеки Запад

След като отминават и последните слънчеви и безгрижни летни дни, притесненията ни за предстоящите неприятни срещи с вируси, грип, настинки и инфекции са напълно основателни и разбираеми. Повод за притеснение относно здравето ни е и пандемията COVID-19. Точно това е и времето за профилактика на имунитета – да засилим съпротивителните сили на организма, като го направим по-устойчив на неблагоприятни условия.

Докато вроденият имунитет е генетично заложен и се предава от майка на бебе, придобитият имунитет може да се повлияе и от нас самите и начина ни на живот. Имунната ни система извършва забележителна работа, като ни защитава от болестотворни микроорганизми. Поддържането на имунната система през цялата година е от ключово значение за предотвратяване на инфекции и заболявания. Изборът на здравословен начин на живот с осигуряване на достатъчно сън, прием на витамини и минерали, и поддържане на физическа активност са сред най-важните начини за укрепване на имунната система.

В аптеките се предлага разнобразие от имуностимулиращи продукти. Истината е, че няма универсално средство, което напълно да реши здравословните проблеми през предстоящия есенно-зимен период. Срещата с инфекциозните причинители не може да се предотврати, но активната и адекватна системна имунопрофилактика определят силата на имунния отговор, тежестта на протичане на заболяването и бързото възстановяване след това.

За да функционира адекватно имунната система, организмът се нуждае от редица вещества, които се набавят чрез разнообразно и балансирано хранене. В забързаното ежедневие обаче малко от нас успяват да включат в менюто си разнообразни и полезни храни, богати на пълната гама от витамини и минерали. За да бъдем здрави през цялата година, можем да подпомогнем имунната система чрез прием на хранителни добавки, природни продукти, билкови чайове и други.Нека разгледаме основните групи средства за подсилване на имунитета:

Витамини, Минерали и Микроелементи

Дефицитът на цинк, селен, желязо, мед, фолиева киселина и витамините A, D, B, C и E значително редуцира силата на имунния отговор. Ето как някои от изброените витамини, минерали и микроелементи благоприятстват съпротивителните сили на организма.

Витамин D е мастноразтворим витамин, който се синтезира в орга- низма под действието на слънчевата светлина. На повърхността на всички бели кръвни клетки (В-клетки, Т-клетки и антиген-представящи клетки) се намират рецептори за витамин D. Тези имунологични клетки синтезират активния му метаболит. Той позволява по-добрата комуникация между тях и адекватен иму- нен отговор. Освен това, витамин D е от ключово значение за усвояването на калция в организма.

Витамин С – недоимъкът на витамин С води до нарушения в защитната функция на имунната система. От друга страна, инфекциите влияят негативно върху нивата на този витамин поради активните възпаления и метаболитните изисквания. Аскорбиновата киселина участва в поддръжката на разнообразни клетъчни функции на вродената и на придобитата имунна система и действа активно в обезвреждането на бактерии, вируси и други патогени. Подсилва клетъчната и секреторна защита срещу разнообразни инфекциозни агенти.

Цинк – микроелементът цинк действа като антиоксидант и стабилизира структурата на клетъчните мембрани. Той допринася за оптималното развитие и функции на клетките, отговорни за неспецифичния имунитет – неутрофили и естествени NK-клетки. Дефицитът на цинк оказва негативен ефект върху почти всички компоненти на имунната система, особено върху дейността на макрофагите.

Селен – основен клетъчен протектор и антиоксидант. Играе ролята на катализатор, регулиращ активността на глутатион пероксидазата – ензим, обезвреждащ свободните радикали. Категорично се счита, че недоимъкът на селен понижава имунитета.

Лечебни растения

Някои лечебни растения и билкови продукти са особено подходящи за стимулиране на функциите на имунната система, благодарение на съдържащия се в тях комплекс от биологично активни вещества. Нека разгледаме някои от най-популярните билки за подсилване на имунитета:

Черен бъз – черният бъз съдържа органични вещества, антоцианини, аминокиселини, танини, флавоноиди, захар, каротеноиди, витамин А и В, витамин С. Противовирусните свойства на черния бъз са документирани в над 600 проучвания, които доказват, че съдържащите се в плодовете му активни вещества подобряват имунния отговор срещу грипния вирус.

Ехинацея – редовният прием на ехинацея стимулира производството на Т-клетки в организма и подпомага способността на лимфоцитите да преборят патогенните бактерии. Това се дължи на ценните съставки на билката – флавоноиди, полизахариди, инулин, бетанин, фитостероли и фенолни съединения. Известно е, че ехинакозидът в билката действа ефективно срещу Staphylococcus aureus, Corynebacterium diphtheria и Proteus vulgaris.

Пчелни продукти

Прополисът представлява смес от растителни смоли, восък и прашец, обогатена с ензими и млечно-кисела ферментация от храносмилателната система на пчелите. Пчелният продукт съдържа витамини, етерични масла, минерални соли, микроелементи и други биологично активни вещества. Неговите свойства да унищожава микроби, вируси и гъбички са добре познати на медицината, което прави пчелните продукти предпочитано средство по време на грипния сезон.

Хроничният стрес причинява сърдечно-съдови заболявания и проблеми със стомашно-чревния тракт, което подкопава защитните функции на имунната система. Затова, в заключение можем да кажем, че щастието е най-доброто лекарство!

Коментарите са затворени