Капаните на здравословното хранене

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
д-р Милена Мулетарова, диетолог

Здравословното хранене има много лица, създадени от политиката в хранителната индустрия, изхранваща безброй компании, производители на добавки, автори на книги и диети, групи по детокс и моно хранене. Отвсякъде биваме атакувани със „здравословни“ и „суперхрани”, „детокс идеи“, „чудодейни напитки“ и прочие.

Бихме искали да повдигнем завесата и да внесем яснота дали всичко, рекламирано като здравословно, в действителност е такова. Ето и няколко примера:

Обезмаслените млека

Нискомаслените млечни продукти имат ограничена хранителна стойност и почти пълна липса на витамин А, като нерядко са и подсладени.

Натуралните сокове

Доста често се прибягва до пиенето на натурални сокове като заместител на газираните напитки. И тъй като пиенето на вода за някои е доста трудно, най-вече поради липса на навици, натуралните сокове доста успешно се промотират в графата „здравословни”. Захарта при тях обаче често е прикрита като фруктоза или фруктозо-глюкозен сироп. За разлика от глюкозата, която служи за гориво на тялото, фруктозата се обработва почти изцяло от черния дроб и се преобразува в мазнини. Този процес от своя страна увеличава риска от диабет, сърдечно-съдови и чернодробни заболявания.

Зърнени храни

Зърнената закуска е добър избор, но трябва да е добре подбрана, защото има пълнозърнести закуски, които съдържат 3-4 грама захар на 30 грама продукт заради добавените фруктозен сироп или захар.

Смутита

Чувството на ситост при изпиването на смути е с по-малка продължителност спрямо нормалното хранене.

Сушени плодове

Плодовете са неизменна част от добрия хранителен план, когато са добре съобразени като количество и време на прием. Не трябва да се забравя, че сушените плодове се получават чрез дехидратация, което оставя много по-голямо количество захар на 100 грама продукт.

Фреш

Една чаша прясно изцеден портокалов сок се приготвя от поне 2 – 2 ½ плода, а резултатът е повече захар за сметка на полезните фибри.

Не мислете, че едно хранене е здравословно, само защото се рекламира като такова. Хранете се с основни продукти като яйца, месо, риба, сурови и задушени зеленчуци, ориз, картофи, пресни плодове, сурови ядки и не разчитайте на лесен и „здравословен“ вариант. Защото няма лоша храна, има лоши хранителни навици!

Сподели в:

Коментарите са затворени